Podpis elektroniczny Toruń

DJ konferansjer na wesele Toruń – idealny przewodnik zabawy
13 stycznia, 2021
DJ na 18-tke Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć i używać certyfikatu kwalifikowanego?

Proces założenia certyfikatu kwalifikowanego nie jest szczególnie skomplikowana. W zaledwie paru łatwych krokach da się założyć osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany, przypisany tylko jednej osobie. W jaki sposób uzyskać osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany? Potrzeba tylko zakupić komplet składający się z oprogramowania, czytnika i karty, a za tym podłączyć program w wybranym komputerze. Ostatnim elementem jest zatwierdzenie personaliów w jednym z punktów partnerskich. To jest konieczne do uruchomienia własnego podpisu kwalifikowanego, z uwagi na to, że to dzięki niemu firma rozprowadzająca certyfikaty potwierdza, że odpowiednia, nieudająca nikogo innego, osoba będzie korzystała z podpisu kwalifikowanego.

Gdy wszelkie formalności będą dokończone z osobistego certyfikatu kwalifikowanego można korzystać bez przeszkód na wybrany czas. Upływ terminu ważności da się wskazać samodzielnie. Kupując komplet decydujemy, czy oczekujemy certyfikatu kwalifikowanego  na rok lub 2-3 lata. Po tym czasie wystarczy przedłużyć o kolejne lata osobisty podpis i dalej korzystać z niego bez trudu. Aby móc bezpiecznie używać elektronicznego podpisu potrzebnych jest parę elementów, które decydują o poprawnym zostawianiu podpisu.

Z jakich elementów składa się bezpieczny elektroniczny podpis kwalifikowany?

Głównym sprzętem, koniecznym, by móc używać certyfikatu kwalifikowanego jest komplet zamówiony w sklepie certyfikowanego producenta lub jego partnerów. Najczęściej w zestawie są: oprogramowanie komputerowe służące obsłudze certyfikatu kwalifikowanego, karta kryptograficzna oraz czytnik lub token.

Oprócz tego do certyfikatu kwalifikowanego dołączone są dwa dedykowane kody PUK oraz PIN. Są one konieczne do prawidłowego stosowania certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN potrzebny będzie przy każdorazowym podpisywaniu plików, natomiast kod PUK to zabezpieczenie w sytuacji jeżeli wpisany kod PIN został trzy razy wprowadzony błędnie i w ten sposób certyfikat został zablokowany. Poprawny kod PIN stosowany przy e-podpisach kwalifikowanych w sumie zawiera 6 lub 8 cyfr. To bardzo kluczowe, żeby zachować kod PIN tylko dla siebie. W razie konieczności kod PIN da się zaktualizować.

Mając zarówno token lub czytnik oraz PIN, można podpisywać pliki, z uwagi na to przekazanie ich w niepowołane ręce może wywołać pojawienie problemów. Wynika to z tego, że elektroniczny podpis kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co podpis własnoręczny. W momencie straty jakiegoś z elementów służących do składania certyfikatu kwalifikowanego, powinno się jak najszybciej zwrócić się do centrum certyfikacji, by doprowadzili do wyłączenia podpisu, by nie mogła skorzystać z niego inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj fundamentem, z uwagi na to powinno się zachować dużą ostrożność.

W jaki sposób można podpisać plik?

Wstawianie certyfikatu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych zadań. Wykupienie indywidualnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego umożliwia sygnowanie plików w wielu formatach. Przeznaczone do obsługi oprogramowanie umożliwia używanie podpisu w kilku programach: dobrze przystosowany do pracy jest m.in. z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można podpisywać poprzez aplikację do ich odczytywania: Adobe Reader. Wystarczy wgrać odpowiedni plik i odszukać wariant pośród dostępnych certyfikatów. Należy wybrać swój własny podpis kwalifikowany, a następnie sprawdzić, czy jest on dobry. Kiedy wszystko jest gotowe należy potwierdzić zmiany, przy tym wskazując docelowy folder zapisu. W tym momencie niezbędny będzie PIN, którym zostanie potwierdzone złożenie podpisu. Po zapisaniu, plik jest podpisany.

Jak powinien wyglądać właściwie podpisany plik?

To, czy plik został prawidłowo podpisany da się łatwo zobaczyć poprzez program lub poprzez aplikację do odczytu plików PDF. Wszystko dzięki opcji przenoszenia danych o autorze. Program powinien pokazać zachowane informacje na temat samego certyfikatu oraz człowieka, który podpisał plik. Aby prawidłowo podpisać plik elektroniczny, powinno się trzymać się instrukcji. W opcjach oprogramowania powinny znajdować się łatwo dostępne opcje, również opcje korespondujące z elektronicznymi certyfikatami kwalifikowanymi. Należy pośród wprowadzonych certyfikatów odnaleźć osobisty, a następnie sprawdzić, czy dane się zgadzają. Jeśli tak, należy wybrać opcję „podpisz dokument” i potwierdzić swoje czynności poprzez wprowadzenie poprawnego numeru PIN. Od tej pory plik jest podpisany pełnoprawnym podpisem kwalifikowanym.

Należy mieć na uwadze, że elektroniczny podpis kwalifikowany ma tę samą moc prawną, co odręczny podpis. Z tego względu, powinno się podpisywać tylko takie pliki, jakich pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Szczególnie, jeśli są to pliki potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Koszt własnego podpisu kwalifikowanego

Aby określić koszt własnego podpisu kwalifikowanego, powinno się zastanowić się nad tym, w jaki sposób oraz jak długo będziemy potrzebować e-podpisu. Dokonując zakupu najlepiej wskazać, którym sprzętem chcemy operować – to znaczy, jakie elementy będzie zawierał nasz komplet obok tylko programu obsługującego podpis – a także jego data ważności ważności. Indywidualny elektroniczny podpis kwalifikowany da się wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Oprócz tego na koszt certyfikatu kwalifikowanego oddziałują również dodatki. Gdy chcemy posiadać obsługę instalacji programu przez dystrybutora podpisu lub zyskać dodatkowe możliwości, np. usługę znaczników czasu, potwierdzającą dokładny moment sygnowania dokumentu. Należy mieć na uwadze, że cena certyfikatu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.