Podpis elektroniczny Toruń

Gabinet stomatologiczny
2 lutego, 2021
Metody budowy dachu – trwałe budownictwo na lata
8 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto mieć podpis elektroniczny ?

Profil zaufany czy podpis kwalifikowany

Internet gwarantuje obecnie sporo różnych możliwości, korzystając z niego można wykonać wiele spraw, także urzędowych i administracyjnych. Aby to osiągnąć można głównie stosować dwa typy potwierdzania tożsamości: profil zaufany lub podpis kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono z myślą zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu ręcznego. Chociaż nie wypierają go całkowicie, dla sporej liczby przedsiębiorców korzystanie z elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza znaczną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw np. urzędowych z reguły wiąże się z składaniem wielu wniosków. Korzystanie z elektronicznych sposobów umożliwia zredukowanie czasu, który dotąd trzeba było poświęcić, by dotrzeć do urzędu, zwykle także wyczekać w kolejce, a dopiero potem załatwić formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, te same formalności można załatwić bez wychodzenia z mieszkania, domu lub biura.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy podpis ?

Na wstępnie od razu należy zauważyć, że podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto najpierw przemyśleć, w jaki sposób będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany można stosować tylko i wyłącznie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP albo CEIDG. Elektroniczny podpis ma jednak obszerniejsze funkcje, co sprawia, że spora liczba przedsiębiorców go preferuje. Osobisty elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy plik, który można było do tej chwili podpisywać ręcznie. Wobec tego oprócz spraw urzędowych poprzez elektroniczny podpis podpiszemy również np. e-malie, umowy i kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest całkowicie darmowy, z kolei za podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, po czym można go bez problemu odnowić. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin do 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga tylko kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany będzie w zupełności wystarczający. Z kolei e-podpis jest standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – stosunkowo nie najwyższych, dzieląc cenę na cały czas ważności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi podstawę efektywnego działania w firmie. Szczególnie, że elektroniczny podpis tworzony pod kontrolą nowoczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz identycznego wykorzystania, jakie gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  umożliwia również regulowanie wielu innych formalności. Dla przykładu przez elektroniczny podpis między innymi można podpisywać i generować sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać umowy na odległość i uczestniczyć w aukcjach i przetargach w Internecie. Poza tym możliwe jest podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy sygnowaniu wszystkich istotnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak zdobyć podpis elektroniczny?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród najbardziej rozpoznawalnych jest podpis Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis trzeba wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt i program, przy okazji określając, jak długo okres ważności podpis jest nam użyteczny. Po otrzymaniu pakietu, trzeba zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, po czym umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, w którym odpowaiedni pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko taką metodą e-podpis będzie aktywny i gotowy do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie przygotować dokument tożsamości i fakturę zakupu elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać elektronicznego podpisu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na komputerze i aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Sama obsługa programu nie powinna sprawić najmniejszego kłopotu. Wystarczy włączyć czytnik,  włożyć kartę, a następnie poprzez program prostą opcją „podpisz” nanieść na przygotowany plik elektroniczną sygnaturę, kierując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Chociaż podpis elektroniczny kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla osób prywatnych. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i zgodność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami albo innymi osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.