Podpis elektroniczny Toruń

DJ konferansjer na wesele Toruń – idealny przewodnik zabawy
13 stycznia, 2021
DJ na 18-tke Toruń
29 stycznia, 2021

W jaki sposób założyć i używać podpisu kwalifikowanego?

Proces uzyskania podpisu kwalifikowanego nie jest bardzo trudna. Tak naprawdę w paru prostych krokach da się założyć osobisty osobisty e-podpis, przypisany tylko i wyłącznie jednej osobie. W jaki sposób uzyskać własny osobisty e-podpis? Potrzeba tylko zamówić zestaw gdzie znajduje się oprogramowanie, czytnik oraz karta, a w następnej kolejności uruchomić oprogramowanie w komputerze. Ostatnim elementem jest potwierdzenie tożsamości w punkcie partnerskim. Spotkanie jest niezbędne do założenia osobistego podpisu elektronicznego, ponieważ to dzięki niemu firma dostarczająca certyfikaty zatwierdza, że właściwa, niepodająca się za nikogo innego, osoba będzie korzystała z elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

Gdy jednak kolejne etapy będą dopełnione z indywidualnego podpisu kwalifikowanego można czerpać bez ograniczeń na wskazany okres. Data ważności da się wskazać samodzielnie. Kupując zestaw decydujemy, czy oczekujemy podpisu kwalifikowanego  na rok lub 2-3 lata. Po tym czasie wystarczy przedłużyć o kolejne lata osobisty podpis i wciąż korzystać z niego bez przeszkód. Żeby móc bezpiecznie używać podpisu elektronicznego wymaganych będzie parę elementów, decydujących o właściwym nanoszeniu podpisu.

Z czego składa się bezpieczny elektroniczny podpis kwalifikowany?

Głównym sprzętem, jakiego potrzeba, żeby móc używać podpisu kwalifikowanego jest zestaw kupiony w sklepie producenta lub jego partnerów. Zwykle w zestawie znajdziemy: program komputerowy służący obsłudze podpisu kwalifikowanego, karta kryptograficzna i token albo czytnik.

Ponadto do podpisu kwalifikowanego przypisane są 2 różne kody PIN oraz PUK. Są one niezbędne do odpowiedniego używania podpisu kwalifikowanego. Kod PIN konieczny będzie przy każdorazowym sygnowaniu plików, natomiast kod PUK stanowi ochrona w sytuacji gdyby dodany kod PIN został trzy razy wprowadzony niepoprawnie i z tego powodu e-podpis miał zostać zablokowany. Dobry kod PIN nadawany przy indywidualnych elektronicznych certyfikatach kwalifikowanych w sumie ma 6 lub 8 cyfr. To niezwykle ważne, żeby trzymać kod PIN bez dostępu innych osób. W razie potrzeby kod PIN zawsze da się zaktualizować.

Posiadając tak samo czytnik albo token i kod PIN, da się podpisywać pliki, dlatego podawanie ich w niepowołane ręce może poskutkować pojawieniem się problemów. Przyczyną tego jest to, że osobisty e-podpis ma tę samą moc prawną, co podpis odręczny. W przypadku straty któregoś z elementów służących do składania podpisu kwalifikowanego, należy jak najszybciej zgłosić się do centrum certyfikacji, w celu dezaktywowania podpisu, żeby nie miała inna osoba. Działania z zakresu bezpieczeństwa są tutaj fundamentem, z uwagi na to należy utrzymać szczególną ostrożność.

Co zrobić, by podpisać elektroniczny plik?

Używanie podpisu kwalifikowanego nie należy do skomplikowanych zadań. Korzystanie z własnego podpisu kwalifikowanego pozwala na podpisywanie dokumentów w wielu formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie pozwala na korzystanie z podpisu w paru programach: bardzo dobrze przystosowany do pracy jest m.in. z programem Płatnik.

Dla przykładu pliki PDF można podpisywać przez program do ich czytania: Adobe Reader. Wystarczy tylko otworzyć odpowiedni plik i odszukać opcję wśród wgranych certyfikatów. Należy wskazać swój indywidualny podpis elektroniczny, a za tym sprawdzić, czy jest on poprawny. Po tych czynnościach wystarczy zapisać zmiany, jednocześnie wybierając docelowy folder zapisu. Po tych czynnościach potrzebny będzie kod PIN, którym będzie zatwierdzone złożenie podpisu. Po zapisaniu, plik jest podpisany.

Jak powinien wyglądać prawidłowo podpisany plik?

To, czy plik jest właściwie podpisany da się szybko sprawdzić przez oprogramowanie lub przez czytnik plików PDF. To za sprawą możliwości przenoszenia danych o autorze. Program wyszukuje zawarte dane na temat e-podpisu i człowieka, który podpisał plik. Żeby odpowiednio podpisać plik elektroniczny, należy podążać za instrukcją. W opcjach programu powinny być łatwo dostępne opcje, w tym opcje związane z podpisami kwalifikowanymi. Wystarczy wśród wprowadzonych certyfikatów wskazać własny, a potem sprawdzić, czy wszystko się zgadza. Jeśli tak, wystarczy kliknąć opcję „podpisz dokument” i potwierdzić swoje czynności przez wpisanie poprawnego numeru PIN. Od tego momentu plik jest podpisany autentycznym elektronicznym certyfikatem .

Trzeba jednak mieć na uwadze, że osobisty e-podpis ma tę samą moc prawną, co podpis odręczny. Z uwagi na to, należy podpisywać tylko takie pliki, jakich wiarygodności oraz pochodzenia jesteśmy pewni. Zwłaszcza, jeżeli są to pliki potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Cena indywidualnego certyfikatu kwalifikowanego

Żeby wskazać koszt indywidualnego certyfikatu kwalifikowanego, należy pomyśleć, w jaki sposób i jak długo będziemy potrzebować e-podpisu. Finalizując zakup warto wskazać, jakim sprzętem chcemy się posługiwać – to jest, które elementy będzie zawierał nasz zestaw obok samego oprogramowania sterującego podpisem – a do tego jego termin ważności. Osobisty elektroniczny podpis kwalifikowany da się wykupić na 1 rok, 2 lub 3 lata. Ponadto na koszt podpisu kwalifikowanego oddziałują również dodatki. Gdy chcemy posiadać obsługę wprowadzenia oprogramowania przez dystrybutora podpisu lub pobrać dodatkowe usługi, np. usługę znaczników czasu, potwierdzającą dokładny moment podpisania dokumentu. Trzeba mieć na uwadze, że koszt e-podpisu kwalifikowanego wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/

Komentarze są wyłączone.