W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

wynajem telebimów obsługa masowych wydarzeń ekrany LED
Wynajem telebimu bardziej się opłaca
Kwiecień 7, 2017
agencja reklamowa projektowanie stron www pozycjonowanie toruń
Strony internetowe – co teraz jest modne?
Kwiecień 12, 2017
toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi rzeczami należałoby zgłosić się do biura notariusza?

W Polsce notariusz zajmuje niesamowicie istotną rolę, bo nie jest wyłącznie – jak to się powszechnie mówi – osobą, której mogą zaufać obywatele, ale też kimś, kto bezbłędnie orientuje się w arkanach prawa. Rejent jest zatem przedstawicielem publicznym – tak jak mundurowy – oraz jego zadaniem jest chronienie interesów Klienta. Do rejenta przeważnie wędruje się z określoną sprawą oraz musimy wziąć ze sobą wszelakie potrzebne papiery. Te, jakie będą przez niego sporządzone są rozpatrywane jako dokumenty oficjalne oraz mają tzw. moc prawną. Mówiąc inaczej, to co było w takich aktach prawnych ustalone zyskuje ważność. Nie ma się więc czemu dziwić, iż do kancelarii notarialnej obowiązkowo należy zabrać, np. umowy dotyczące majątku, dokumenty o intercyzie czy umowę kupna-sprzedaży mieszkania.

Najistotniejszym celem notariusza jest robienie wszystkiego zgodnie z przepisami prawa, jednogłośnie z osiągniętą widzą oraz kwalifikacjami. Nie może zatem dojść do „pogwałcenia” przepisów, kiedy notariusz z rozmysłem okłamuje swych Klientów wdrażając liczne niedociągnięcia i zniekształcenia. Każdego notariusza obowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, który rzetelnie prezentuje to, w jaki sposób notariusze muszą postępować.

Deklaracje, które tworzymy we własnym zakresie, m in. umowę najmu domu, potwierdzenie o pełnomocnictwie albo świadectwa o przekazaniu darowizny, bynajmniej nie są objęte przymusowym poświadczaniem przez rejenta. W większości przypadków występuje na nich pieczęć notariusza, jeśli zależy nam na tym, aby podnieść ważność i rzetelność danego dokumentu. Ściślej mówiąc – nie ma takiego przymusu, nie trzeba martwić się o dodatkowe pisma.

Krajowe prawo respektuje jednak te sytuacje, w jakich notariusz jest zwyczajnie nieunikniony. Należą do nich papiery, które bez jego pieczątki są uznawane za nieważne.

W dalszej części artykułu wymienione są wybrane z takich dokumentów:

Dokumenty nabycia oraz zbycia wszelakich nieruchomości – mieszkań, domów, działek przeznaczonych pod budowę domu, obszarów uprawnych, działek rekreacyjnych etc.

Wręczenie darowizny, jeżeli darowizną jest nieruchomość

Darowizna działki

Umowa rozdzielczości majątkowej, a więc tzw. intercyza

Podzielenie spadku, w przypadku kiedy mieści się w nim jakaś nieruchomość

Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów

Przytoczone powyżej dokumenty muszą mieć koniecznie pieczątki i autograf notariusza. Pozostałe w sumie nie muszą mieć układu aktu notarialnego, możemy zawierać je w swobodny sposób. Warto pamiętać, iż tylko umowy zatwierdzone przed notariuszem rzeczywiście są zgodne z przepisami.

W przypadku kiedy mamy na względzie spółki handlowe, wtedy obowiązkowo muszą one podpisywać w asyście notariusza, m.in. statuty, dokumenty tyczące się funduszu zakładowego, deklaracje dotyczące objęcia poprzez współwłaściciela określonej części wkładów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej i oznakowanie jej pieczęcią i podpisem rejenta podlega należytym stawkom. Są one dosyć spore, jednakże zależą najbardziej od wartości tego, co jest przedmiotem umowy. Jeśli ktoś planuje zbyć działkę wartą co najmniej kilka milionów złotych, to powinna liczyć się z dużymi sumami. Maksymalna taksa jest wyznaczona przez Ministra Sprawiedliwości, lecz rzeczywiście jest ona duża. Notariusze wcale nie są przymuszeni do wprowadzania największych odpłatności, a co najistotniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich ograniczenie. Do notariusza zmierzamy głównie w niesłychanie ważnych sprawach, a mianowicie tych jakie potrzebują uwierzytelnienia przez osobę trzecią lub pragniemy przechować znaczną ilość pieniędzy.

Czy istnieją dodatkowo jakieś koszty prócz taksy notarialnej?

Prócz tego, że rejent musi obligatoryjnie dostać za własną działalność honorarium, należy opłacić podatek, m in. od czynności cywilnoprawnych oraz uiścić opłaty sądowe. Kwoty te są przedstawiane poprzez notariusza odpowiedniemu urzędowi skarbowemu lub sądowi. Na wszystkich dokumentach, trzeba starannie sprawdzić, co powinniśmy opłacić. Niezwykle często Interesanci dzwonią do Kancelarii w Toruniu i chcą ekspresowo pozyskać informacje mówiące o tym, ile konkretnie wynoszą wszystkie należności. Tylko w przypadku taksy jest możliwość negocjacji opłaty, bo na pozostałe należności osoba mająca posadę notariusza najzwyczajniej w świecie nie ma wpływu.

Jakich rzeczy nie może robić notariusz?

Po pierwsze – rejenci mówiąc w skrócie nie powinni podejmować się prac, jakie przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w pełnieniu funkcji osoby zaufania publicznego. Notariusz wcale nie może zatem zajmować się sprzedawaniem czegokolwiek, pośrednictwem (przykładowo w zakupie domów) czy poradami w biznesie.

Po drugie – absolutnie nie może zatrudniać się bez zgody izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód nauczyciela akademickiego, pracownika dydaktycznego czy będącego zestawieniem obu.

Po trzecie – pod wspólną nazwą ma możliwość pracować wielu rejentów (m in. w postaci spółki cywilnej) jednak z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli chcesz wiedzieć o wiele więcej, kliknij w link po prawej stronie – Kancelaria notarialna

Komentarze są wyłączone.