Kierowcy karetek muszą kończyć specjalistyczne kursy

Adwokat Toruń - Adwokat sprawy rozwodowe - Adwokat sprawy karne - Adwokat sprawy cywilne - Dobry adwokat Toruń
Adwokat – zawód pełny pasji
Marzec 16, 2017
Zabiegi usuwające cellulit Wyszczuplanie ciała Modelowanie sylwetki
Najskuteczniejsze sposoby redukcji tkanki tłuszczowej
Marzec 18, 2017
Pojazdy uprzywilejowane kursy Kurs na prowadzenie karetek pogotowia Kurs uzupełniający dla kierowców

Pojazdy uprzywilejowane kursy Kurs na prowadzenie karetek pogotowia Kurs uzupełniający dla kierowców

Co robi kierowca karetki?

Nie istnieje pewnie osoba, która nie widziałaby sanitarki podążającej na sygnale. Nie tylko w wyniku znanego odgłosu, jaki wywołuje na trasie, ale także ze względu na powagę sytuacji. Karetka na sygnale symbolizuje albowiem jedno: wewnątrz jest ktoś bardzo chory, potrzebujący pilnie pomocy, bowiem zagrożone jest jego zdrowie bądź życie. Sanitariusze – oczywiście – są niezastąpieni, jednak kierowca ambulansu też odgrywa ważną rolę. Co naprawdę robi? To znaczy: czym faktycznie zajmuje się osoba, która pozostaje za kierownicą pojazdu uprzywilejowanego?

W zasadzie jego zadaniem jest przewożenie pacjentów, które wymagają błyskawicznej pomocy albo terapii, do szpitala albo innej placówki leczniczej. Przekazuje również przedmioty medyczne, które wymagają specjalistycznych warunków przewozu. Kierowca pogotowia przejmuje wezwania od osób zatrudnionych w dyspozytorni. To oni powiadamiają go, w które miejsce musi koniecznie się bezzwłocznie udać, ile osób wymaga pomocy itd. Jeżeli jeździ samodzielnie i trafi na wypadek, jest upoważniony udzielić rannym pierwszej pomocy. Kierowca pomaga również sanitariuszom umieszczać poszkodowanych w karetce (przy użyciu noszy).

Jakie obowiązki ciążą na kierowcy karetki?

Ewidentnie oprócz ofiarowania pomocy osobie rannej, domaga się od kierowcy pogotowia, aby unikał nagłych manewrów na drodze. Głównym celem jest nieszkodzenie choremu, który jest transportowany do szpitala. Kierowca prowadzący sanitarkę jest zobligowany do zachowania jej w odpowiednim stanie technicznym, w porządku i w gotowości do szybkiego wyjazdu do chorego. Raz po raz musi obowiązkowo podtrzymywać łączność ze stacją medyczną. Kiedy podąża już pojazdem, musi dość wcześnie zasygnalizować innym użytkownikom drogi, że wyjeżdża z nagłym przypadkiem. Chodzi tu o sygnały dźwiękowe oraz wizualne. Każdy kierowca sanitarki musi wcześniej ukończyć specjalny kurs dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych, by móc w ogóle rozpocząć pracę w tym zawodzie. Takie zajęcia są organizowane przez ośrodki kształcenia kierowców. Wypada mieć prawo jazdy z właściwej kategorii, ukończone 21 lat, zaświadczenie lekarskie od lekarza medycyny pracy oraz psychologa o nieistnieniu żadnych przeciwwskazań zdrowotnych, wykazać się płynnością w prowadzeniu auta, a także mieć odpowiednie dyspozycje psychiczne.

Czy opłaca się robić kurs na kierowce pogotowia?

Wszystko zależy od tego, czego się spodziewamy po tym fachu. Dobrze jest najpierw upewnić się, że mamy odpowiednią wiedzę z wymogów w których się go wykonuje. Kierowca pogotowia ma styczność z chorymi zakaźnie, więc pogorszyć się może też jego zdrowie. Co więcej jest wystawiony na głęboki stres w trakcie prowadzenia pojazdu. Istnieje spore ryzyko, że będzie sprawcą wypadku jeżdżąc z rannym z zawrotną prędkością. Oprócz tego kierowcy pomagają przy wnoszeniu pacjentów do szpitala lub podobnych jednostek. Może to prowadzić do urazów dłoni, barków lub kręgosłupa. Co istotne – zatrudnienie bynajmniej nie odbywa się w regularnych godzinach. Tutaj prawdopodobnie pozostaje zmierzyć się z układem 12-godzinnym. Dodatkowym centrum stresu są przykre przypadki życiowe chorych, z jakimi kierowcy sanitarek stykają się przez cały dzień.

Częstokroć mocno wywiera wpływ to na złe usposobienie, jest powodem depresji czy co najmniej zaniżonego nastroju. Bez wątpienia dobrze jest zrobić kurs na kierowcę karetki wówczas, gdy mamy pewność, iż pasjonuje nas jedynie niniejszy fach i jesteśmy mocni emocjonalnie.

Na jakie komplikacje są narażeni kierowcy ambulansów?

Głównie na nadmierny hałas (syreny sygnalizacyjne), stykanie się z izotopami radioaktywnymi (istnieje opcja napromieniowania), wypadki (przykładowo prowadzenie ambulansu z wielką prędkością, przecinanie skrzyżowań mimo czerwonego światła), nieprzyjemne wyniki oddziaływania specyfików czyszczących, drobnoustroje chorobotwórcze (które mogą znajdować się, m in. we krwi), wygórowany wysiłek fizyczny i wymuszoną pozycję w trakcie prowadzenia sanitarki, noszenia pacjentów. Szczególnie ważnym (i równocześnie negatywnym) czynnikiem jest styczność z umierającymi rannymi albo zmarłymi, co podnosi znacznie poziom napięcia psychicznego. Kierowca pogotowia może też ulec kolejnym urazom, m in. tym, które uczynią sami pacjenci. Ma to miejsce w przypadku poszkodowanych chorych psychicznie.

O tym musimy pamiętać!

Comiesięczne wynagrodzenie kierowcy pogotowia mieści się w granicach 3.000 zł brutto oraz jest uzależnione od rozmaitych czynników, przykładowo lat pracy, opcji finansowych szpitala czy regionu. Pracodawca zwraca wyjątkową uwagę na kwalifikacje oraz predyspozycje, jakie podwładny mógł wypracować wcześniej na pokrewnym stanowisku. Uprawnienia do prowadzenia karetki możemy nabyć wyłącznie na dodatkowym kursie, zaś zleceniodawcy patrzą na nie życzliwym okiem. Zazwyczaj do wykonywania tego zawodu jest niezbędne średnie wykształcenie i pozytywnie zaopiniowane psychotesty. Praca kierowcy ambulansu jest pracą indywidualną, innymi słowy, iż jedynie osoba kierująca takim pojazdem jest za niego całkowicie odpowiedzialna. Chcesz dowiedzieć się więcej o szkoleniach dla kierowców sanitarek? wejdź tutaj – Kursy i szkolenia dla kierowców

Komentarze są wyłączone.